Wednesday 29 June 2011

Вълшебният "Токио: отменен" от Рана Дасгупта

        


    Автобусът е претъпкан и задушен. Стискам здраво книгата в ръка. Все едно съм на летище, опитвам да неглижирам шума около себе си. Разбирам нервността на тези пътници, чиито полет до Токио се отменя и са принудени да прекарат часове наред сред нищото. Досадно е, изнервящо, клаустрофобично и наложено им без тяхно съгласие. И аз като тях намирам спасение в историите. Ето, моята спирка. Нямам желание да сляза. Искам да разбера съдбата на "Късметлията"! Поредният разказ е достигнал висотата на полета си и приковава вниманието ми с плавността, с която се придвижва.

    Да, това е, което правят тези 13 истории. Летят изящно, без видима посока - просто наслаждавайки се на своята свобода. А финалът им, тяхното кацане, предизвиква спонтанно възхищение и ти идва да изръкопляскаш. Стоиш очарован и им завиждаш за това красиво изпълнение. Благородно, разбира се - все пак си късметлия, че те са пред теб.

    Една вечер мой скъп човек ме помоли да му разкажа история. Не можел да заспи. Току бях започнал "Токио: отменен" и с охота подхванах "Сънят на милиардера". Историята ме бе впечатлила силно и от вълнение разказът ми се накъсваше, стана леко хаотичен. Живописните описания просто пропусках - бяха обрисувани прекалено чисто и същевременно пъстро, за да си позволя да ги преразкажа. Все едно да опишеш шедьовър на велик художник. Човекът не заспа до края на историята, беше се увлякъл. А аз бях доволен, че я споделих.

    Това е желанието, което се появява в читателя - да сподели, да разкаже, да опише, да стане посредник на красивото и то да достигне до още и още слушатели... 13 истории - от чудата по-чудата. Не можеш да отгатнеш къде ще те отведат, за това спираш да опитваш. Отдаваш им се. 13 стила на писане - разнообразни и богати, но въпреки това свързани помежду си чрез силата на любовта, важността от общуването, отношението към околните, децата, които пренебрегваме, алчността, маниите, които ни обсебват... Малки червени лампички, които предупредително светват, че доста често се самозабравяме и това води до непоправими последствия. 13 красиви съвременни притчи, които остават за дълго в съзнанието ти. Те не ти дават мира, не те оставят да заспиш, а току прошепват: "Само още една история". А след нея следва още една и още една...

   Тази книга буквално ме омагьоса. След ревюто на Христо Блажев подходих към "Токио: отменен" с максимално високи очаквания. Очакванията по принцип водят до разочарование, но този път такова липсваше. "Срещи в Истанбул" ме омагьоса с любовната си история, без дъх ме остави въображението в "Къщата на франкфуртския картограф" и "Сънят на милиардера", "Магазинът на Медисън авеню" бе най-забавната от 13-те истории,  а "Сделка в тъмницата" и "Куклата" откровено ме потресоха.  Изключително. Дано не спре да се говори за тази книга!

No comments:

Post a Comment